Privacy Autoriteit – bedrijven

De DDMA Privacy Autoriteit controleert aangesloten bedrijven proactief op hun gebruik van gegevens voor het toesturen van reclame. Zij let hierbij op de volgende zaken:

  • Het recht op informatie: worden mensen door organisaties begrijpelijk en volledig geïnformeerd dat hun contactgegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden?
  • Het recht op inzage, correctie en verzet: informeren organisaties mensen over hun privacyrechten, zoals het recht van verzet, of het recht op inzage en correctie? En worden eventuele verzoeken ingewilligd?
  • Het recht op gericht gebruik: gebruiken organisaties contactgegevens waarvoor ze zeggen dat ze deze gebruiken?
  • Toestemming: is vooraf toestemming gevraagd voor bepaalde reclame, zoals het sturen van een commerciële e-mail?

Geschillen
De DDMA Privacy Autoriteit lost geschillen tussen consumenten en bedrijven die het Privacy Waarborg voeren kosteloos, snel en eenvoudig op via het Privacy Waarborg Klachtenloket. Een waardevolle dienst, omdat de wettelijke toezichthouders individuele klachten in de regel niet behandelen, maar optreden bij meerdere, gelijksoortige klachten. De Privacy Autoriteit neemt alle individuele klachten over privacy en reclame in behandeling en beoogt deze zo snel mogelijk op te lossen.