DDMA Privacy Waarborg

shutterstock_78111484_220_165

Het DDMA Privacy Waarborg is een keurmerk dat toeziet op het zorgvuldig gebruik van uw contactgegevens door aangesloten bedrijven in het toesturen van reclame. Bijvoorbeeld via e-mail, post, social media en de telefoon.

U ontvangt bijvoorbeeld de nieuwe folder van de supermarkt of een e-mail van uw boekwinkel. Deze bedrijven mogen gebruikmaken van uw contactgegevens om u aanbiedingen te doen. Maar zij moeten u wel vertellen dat zij uw gegevens voor dit doel gebruiken. Ook moet u kunnen aangeven dat u bepaalde reclame liever op een ander tijdstip, via een ander kanaal, of helemaal niet ontvangt.

Om uw rechten overzichtelijk in kaart te brengen, heeft de DDMA Privacy Autoriteit het consumenten handboek: 'Grip op reclame' opgesteld. Aan de hand van de fictieve meubelwinkel Design for Life, wordt u uitgelegd wat mag en wat niet mag in reclame.

Indien u van mening bent dat uw privacy door een reclame-uiting niet wordt gerespecteerd, kunt u eenvoudig een klacht indienen via het Privacy Waarborg Klachtenloket. Kunt u zich bijvoorbeeld niet afmelden voor een e-mailnieuwsbrief, of vraagt u zich af waarom een bepaalde organisatie u belt? De DDMA Privacy Autoriteit neemt vragen en klachten in behandeling en beoogt deze zo snel mogelijk op te lossen.